Thursday, June 23, 2011

Bagaimana Membuat Keuntungan Melalui Pelaburan Dinar Emas

Assalamualaikum dan salam hujung minggu kpd forumer su.net. Di sini sy ingin terangkan bagaimana menjana keuntungan melalui pelaburan dinar emas keluaran Public Gold(PG). Utk makluman semua, dinar emas PG dikeluarkan di dalam 3 nilai iaitu:-

-1 Dinar
-5 Dinar
-10 Dinar

Ini adalah spesifikasi dinar-dinar Public Gold:-



Bagi setiap dinar yang dibeli, sijil ketulenan emas akan diberi berserta no. siri dinar2 tersebut.

Gmbar Sijil Ketulenan Dinar Emas Public Gold



Harga jualan dinar emas PG mengikut harga pasaran antarabangsa. Anda boleh melihat sendiri harga terkini dengan melayari http://www.publicdinar.com/. Harga yang dipaparkan adalah harga bersit(nett price). Tiada kos tambahan seperti upah & penghantaran dikenakan.

Ini pula adalah contoh harga terkini dinar emas Public Gold:-



Katakan anda sudah membeli 10 keping 1 dinar emas dengan harga di atas dengan salah seorg dealer berdaftar PG.

Kiraan:-

RM669(we sell) x 10 pcs=RM6,690

Anda perlu menetapkan sasaran pelaburan sendiri. Katakan anda mahukan keuntungan sebyk 10%. Bermakna anda mahu menjual kembali dgn harga RM736(we buy). Apabila harga we buy mencecah RM736, anda boleh jual ke semua 10 keping 1 dinar yg anda miliki dan berapa pula keuntungan anda?

Kiraan:
RM736-RM669=RM67 x 10 keping 1 dinar= RM670.

Bermakna keuntungan bersih anda ialah sebyk RM670.

Pada waktu itu, nilai 10 keping 1 dinar anda mencecah harga RM6,690 + RM670=RM7,360

Berapa lama harus saya menunggu untuk mendapat keuntungan 10%?

Ini pengalaman saya membeli 1 dinar emas bertarikh 15.11.2010.



Pada tarikh tersebut, saya membeli 1 dinar emas pada harga RM639(we sell). Skrg, harga we buy mencapai RM629. Dengan trend kenaikan harga emas ini, saya menjangkakan saya akan mencapai keuntungan 10% iaitu dengan harga RM703 pada hujung Feb atau awal Mac 2011.

Lihat! Dalam masa 3.5 bulan saja saya mampu memperoleh keuntungan 10% drpd pelaburan dinar emas ini.

3.5 bulan keuntungan 10%
12 bulan keuntungan 34.3%

Jangan tunggu lagi. Harga emas akan terus menerus naik tanpa menoleh kebelakang lagi. Lakukan tindakan bijak anda dengan menghubungi salah seorg dealer berdaftar Public Gold dalam rangkaian kumpulan "Hatiemas999" utk tempahan dinar.

Kesimpulan

Salah satu cara membuat pelaburan emas dengan cara yang termudah ialah dengan membeli dinar emas. Ini kerana harga dinar emas agak murah dan mampu dimiliki. Sekiranya anda baru hendak berjinak-jinak dengan pelaburan emas, saya cadangkan anda bermula dengan dinar emas dahulu. Bila sudah memahami selok belok pelaburan emas, boleh la menambah portfolio pelaburan emas anda kpd jongkong emas yg membawa pulangan berlipat kali ganda.

Selain rupanya yang cantik, dinar emas mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Ia boleh digunakan sebagai mas kahwin, membayar zakat dengan lebih tepat, sebagai hadiah kepada orang tersayang serta penyimpan nilai yang unggul.







Wassalam.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment